Cultuuroverleg
Meetjesland

(ST)ART TO ART

Kunst Cultuur

(ST)ART TO ART

COMEETproject

Verslag kennisevent

Terug naar overzicht

De cultuurregio’s Leie Schelde en Meetjesland presenteren je (ST)ART to ART, het gloednieuwe (en best wel unieke) regionale platform voor kunstenaars uit beide regio’s. (ST)ART to ART wil kunstenaars aanzetten tot ontmoeting, tot een verkennende blik, …

Op 28 maart 2022 mochten we een vijftigtal kunstenaars, kunstliefhebbers en vrijwilligers uit ‘het milieu’ verwelkomen in mudel.

Een bloemlezing…

 

Hoe fotografeer ik een kunstwerk?
Cedric Verhelst – Kunstwerkt

 

Hoe fotografeer je een schilderij, ets, tekening, beeldhouwwerk, installatie, textielwerk, …? Vanuit zijn ervaring als reproductiefotograaf zet Cedric Verhelst de belangrijkste punten op een rij. Want een sterke foto kan je beeldend werk een stevige meerwaarde bezorgen. Cedric Verhelst is grafisch ontwerper en fotograaf, gespecialiseerd in kunstboeken en kunstreproductiefotografie. Hij werkt vaak in opdracht van musea, uitgevers, galeries, architecten en kunstenaars.

 

“Ik heb veel handige tips gekregen om mijn werk op een bepaalde locatie in beeld te brengen.”

“Ik heb veel bijgeleerd over hoe reflectie van licht je foto helemaal kan veranderen.”

“Super interessant!”

 

Waar hou je rekening mee wanneer je een werk fotografeert? Cedric heeft enkele tips meegegeven tijdens de workshop:

> Onthoud steeds met welke doelstelling je je werk fotografeert
> Het allerbelangrijkste waarmee je moet rekening houden is de toepassing van de lichtinval: best neem je steeds op dezelfde plek op hetzelfde tijdstip van de dag je foto’s, dan heb je een gelijkaardige lichtinval
> Hoe meer detail je kan meegeven in je foto’s hoe beter. Je moet je werk weergeven alsof je het voor het eerst ziet. Loskomen van jouw werk dus en er als buitenstaander naar kijken
> Handige attributen: werk op een ezel (kan dan gepivoteerd worden naargelang lichtinval) of tafel
Plaats je fototoestel steeds op een statief als dat voor handen is. Zo zorg je voor stabiliteit, bijlichten kan heel eenvoudig met een plaat witte isomo bvb.

 

Hoe vind ik financiering voor mijn kunstproject?
Ken Veerman (Cultuurloket)

“Goede opfrissing om terug voluit voor mijn kunst te gaan. Ik had het al eens gezien, maar het zat toch verder in mijn geheugen dan ik dacht.”

“Heel interessant. Financiering van je werk is een heel andere wereld waar je als kunstenaar niet altijd het liefst mee bezig bent. Het is ook niet evident om op elk werk een ‘waarde’ te kleven.”

Klik hier door naar de blog van Ken.

Hoe ziet een kunstarchief eruit?
Rondetafelgesprek met Barnabas De Rudder

Met Barnabas De Rudder (Stichting Pim De Rudder), Evi Bert (CKV), kunstenaar Martin Wallaert en Bianca Declerck.

De opzet van het gesprek was om kunstenaars te sensibiliseren rond zorg voor hun kunstenaarsarchief. Het is NIET de bedoeling om massaal alles bij te houden en te verzamelen, wel om op een doordachte manier om te gaan met documenten, kaarten, briefwisselingen en krantenartikels die te maken hebben met je identiteit als kunstenaar. Later is het fijn om eens te grasduinen in jouw artistiek verleden. Ook, wanneer je er zelf niet meer bent, is het handig als je erfgenamen geen kopzorgen hebben door een groot onoverzichtelijk archief.

Evi Bert (CKV): “Zowat alles kan in een kunstenaarsarchief opgenomen worden. De vraag is enkel hoe je ermee omgaat en wat je ermee doet. De waarde van een archief is niet altijd gelijk aan de waarde van een kunstenaar. Het gesprek een succes; het is goed verlopen en het gesprek heeft toch wat wakker gemaakt ook. Tip en tricks voor archiveren: www.projectracks.be.”

Bianca Declerck (namens Martin Wallaert): “Dankzij initiatieven als deze ((St)Art to Art) is kunst niet langer een ver-van-mijn-bed-show.
Martin is een goeie kunstenaar, maar heeft geen talent voor archiveren. Hij heeft de neiging wat achter hem ligt, los te laten. Net daarom is archiveren nu belangrijk. Het grote voordeel van Martin is dat hij nu nog leeft. (lacht) We kunnen hem nu nog alles vragen. Want het blijft een groot werk om de puzzel te leggen.”

Barnabas De Rudder (Stichting Pim De Rudder): “Het doel van het archieftraject is het archief gedeeltelijk te digitaliseren en op die manier raadpleegbaar te maken. Het omspant 60 jaar geschiedenis van de galerie en we merken dat Pim veel stukken toch zeer doelbewust heeft bijgehouden.”

Raf Vandewalle, kunstenaar (79 jaar): “Ik heb slechts één advies voor wat betreft het archief: keep it simple, want het leven is kort.”

 

Jouw atelier in beeld? Ontdek hoe!
Els en Magalie – Kunstwerkt

Atelier in Beeld is hét grote open atelierweekend voor beeldend kunstenaars over heel Vlaanderen en Brussel, dat jaarlijks plaatsvindt in mei. Een ideaal moment om je werk te tonen of om ateliers te ontdekken. Atelier in Beeld focust op ateliers waar je het werkproces van de kunstenaar ziet. Tijdens het weekend staat de ontmoeting tussen publiek en kunstenaar centraal.
De komende editie vindt plaats op 13, 14 en 15 mei 2022.

Kunstwerkt stelt www.atelierinbeeld.be voor, een platform waarop kunstenaars hun eigen profiel en portfolio kunnen plaatsen: “Dit is de Tinder voor beeldende kunstenaars.”

Bram van cultuurdienst de Pinte: “Zorg dat de kunstenaars ook bij elkaar over de vloer kunnen komen, dat die kennismaking en netwerkvorming gefaciliteerd wordt.’ Alleszins een opdracht/taak waarover afstemming en samenwerking kan gezocht worden tussen Kunstwerkt, de cultuurregio’s en de lokale besturen!”

Chantal: “Goed om te weten welke kunstenaars er zijn in onze gemeente, zo kunnen we als gemeente beter inzetten om hun ateliers open te zetten voor het grote publiek.”

“Ik kende Atelier in beeld al, maar het was leuk om de mensen die erachter zitten te leren kennen. Ook was het interessant dat iedereen vragen kon stellen, zo leerden we van elkaar.”

Tine Dhollander (Atelier Aardman): “Ik schreef mij in omdat ik weet vanuit eerdere ervaringen, bv. met de Dag van de Ambachten, dat je als kunstenaar zelf, ook al heb je nog zo’n goed en trouw netwerk, nooit hetzelfde bereik en uitstraling kan realiseren. Ik hoop dat het vollen bak gaat zijn!”

Rondleiding in mudel
Conservator Wim Lammertijn
en wetenschappelijk medewerker Ann

“Het is altijd leuk om eens te kunnen rondkijken op plaatsen waar je normaal gezien niet mag komen.”

“Het is zeer wijs dat we hier eens achter de schermen mogen kijken en horen hoe het museum omgaat met haar grote collectie. Ik wist trouwens niet dat er hier achteraan ook een archief bewaard wordt.”

Je eigenheid en identiteit als kunstenaar
Kunstenaar en galeriehouder Geoffrey De Beer

Deze voordracht is geïnspireerd op de artistieke biotoop zoals kunstsocioloog Pascal Gielen die beschrijft. Een belangrijke vraag die we onszelf stellen, is ‘wie ben ik als kunstenaar’: welke positie neem ik in en waar wil ik naartoe. Daaruit vertrekken alle andere zaken. In deze sessie bekijken we vooral wat de basisbehoeften zijn van de kunstenaar en hoe je die kan optimaliseren. We maken duidelijk wat je als kunstenaar nodig hebt als basis en hoe je dit kan aanpakken.

Geoffrey De Beer:

“Maak jouw artist statement. Wat is jouw verhaal? Wie, wat en waarom. En oefen op je elevator pitch.
Expliciteer je toekomstvisie a.d.h.v. een vision board, hang het in je atelier en gebruik het als dagelijkse motivator om je dromen te verwezenlijken.”

 

Benieuwd naar de andere edities van (ST)ART TO ART? Bekijk hier de fotoverslagen.

 

COMEET werkt met zijn projecten aan 8 thema’s

Als platform, netwerk, steunpunt en kenniscentrum helpt COMEET het bovenlokale cultuurveld om acht regiospecifieke kansen te grijpen en uitdagingen het hoofd te bieden.

Meer info over deze 8 thema’s vind je hier terug.