Cultuuroverleg
Meetjesland

Erfgoed verbindt: scholen in Zelzate werken voor het eerst samen voor nieuw Erfgoedspel!

Nieuws, Projecten

Erfgoed verbindt: scholen in Zelzate werken voor het eerst samen voor nieuw Erfgoedspel!

06 mei 2024

Scholen

Cultuur- en erfgoedpubliek

De leerlingen van Sint-Laurens en Campus GO! Erasmus leren Zelzate op een hippe manier kennen met een nieuw erfgoedspel. In Zelzate is het meteen de eerste echte samenwerking ooit tussen de beide middelbare scholen. COMEET/Erfgoedcel Meetjesland heeft de eer om te ondersteunen bij dit historische moment.

Deel dit artikel

facebook twitter

Een heel team van leerkrachten uit de twee Zelzaatse middelbare scholen zette zijn schouders onder een nieuw erfgoedspel. Docente Chantal Fontana (Campus GO! Erasmus) vertelt over de unieke samenwerking. Ze sprak zelf ook een stemmetje in voor een fictief personage van het spel.

“Het verhaal van Zelzate op een hippe manier leren kennen, daar gaat het over!”

📸 ©️ Dries Franceus, leerkracht Campus GO! Erasmus

De start van een unieke samenwerking

Het succesverhaal van een eerste erfgoedspel in Lievegem zorgde in het najaar van 2023 voor een inspirerend overleg in Zelzate: “Hoe vertellen we het verhaal van Zelzate op een hippe manier aan jongeren?”. Deze keer met een unieke insteek, want de twee Zelzaatse middelbare scholen werken voor het eerst samen: Campus GO! Erasmus en de Sint-Laurensschool. Zo startte de erfgoedcel van COMEET in het najaar van 2023 een nieuw traject op samen met enthousiaste leerkrachten en Heemkundige Kring Selsaete. Erfgoed is in dit project de verbindende factor.

“Zonder de uitwerking van een dergelijk erfgoedspel, had zo’n ontmoeting wellicht niet snel plaatsgevonden”

 

Na een verkennend overleg vormde zich een werkgroep vol enthousiaste leerkrachten. Zij besloten samen om het erfgoedspel uit te werken voor de eerste graad secundair onderwijs. Chantal Fontana sloot aan bij de werkgroep, maar geeft les in de derde graad van Campus GO! Erasmus. Desondanks wilde ze toch haar schouders onder de inhoudelijke uitwerking zetten: “Wauw, da’s een unieke kans om met al het erfgoed van Zelzate aan de slag te gaan. Vaak weten de leerlingen niet eens wat dit inhoudt, na het spelen van het spel wel. Ook leerlingen met een migratieachtergrond, die Zelzate misschien niet meteen als ‘hun thuis’ zien, leren zo de gemeente spelenderwijs kennen.”

©️ Claudine Cocquyt, leerkracht Sint-Laurens

Het erfgoedspel gaat over Laurens die een meisje, genaamd Mietje, heeft leren kennen via Snapchot. Na een lange tijd sturen, wordt Laurens verliefd op haar. Hij heeft al zijn moed bij elkaar verzameld om haar op date te vragen. Nog voor Mietje geantwoord heeft, blokkeert de app helemaal en crasht het gesprek. Hoe moet hij nu ooit weten wat haar antwoord was. Er zit maar één optie op: haar in het echt gaan zoeken. De leerlingen helpen Laurens om het meisje van zijn dromen terug te vinden.

Het erfgoedspel heeft een digitale basis (uitgewerkt als een wandeling in de gratis ErfgoedApp), maar wordt aangevuld met fysieke opdrachten. De leerlingen gaan dus op stap met hun smartphone en een rugzakje met materiaal. “Ideaal dat dit spel via de smartphone kan gespeeld worden, want het is de leerlingen hun favoriete voorwerp dat we eens op een andere manier kunnen inzetten”, aldus Chantal.

Foto: Sjakossen smijten’ in het park, net als tijdens het wereldkampioenschap in 2019 (artikel VRT). ©️ Dries Franceus, leerkracht Campus GO! Erasmus

📸 ©️ Dries Franceus, leerkracht Campus GO! Erasmus

Erfgoedcel Meetjesland (COMEET) zorgt voor ondersteuning

“Samen met COMEET en Heemkundige Kring Selsaete brachten we het erfgoed van Zelzate in kaart. Nadien maakten we hieruit een selectie op maat van de leerlingen en werd het spel uitgewerkt.” – Chantal Fontana

 

Erfgoedcel Meetjesland vervulde in heel dit verhaal de rol van brugfiguur en organisator: de eerste contacten met de andere school en de heemkundigen werden zorgvuldig georganiseerd en vonden plaats op een externe locatie, op ‘neutraal terrein’.

Ook het contact met de andere leerkrachten vond Chantal zeer verrijkend: dit zowel met de leerkrachten van de eigen school, maar ook met de leerkrachten van het andere net. “Zonder de uitwerking van een dergelijk erfgoedspel, had zo’n ontmoeting wellicht niet snel plaatsgevonden.” Inhoudelijk werden de updates door de erfgoedcel gedaan, dit telkens in overleg met de leerkrachten en de heemkundigen.

“Ook niet onbelangrijk: het werkingsbudget van COMEET/Erfgoedcel Meetjesland was onmisbaar in dit verhaal, want onze scholen hebben zelf geen middelen voor dergelijke uitwerkingen. Het spel had er wellicht een stuk minder kwalitatief uitgezien” aldus Chantal.

De erfgoedcel wil het spel in de toekomst ook openstellen voor families of vriendengroepen. “Het spel zit in de ErfgoedApp en we hebben rugzakken met attributen genoeg om gratis uit te lenen.” gaat Greet Melis verder.

 

📸 ©️ Claudine Cocquyt, leerkracht Sint-Laurens

Op de vraag of er gelijkaardige spelen komen in de rest van het Meetjesland reageert COMEET en voorzitter Herlinde Trenson enthousiast: “liefst van al gaan we elk jaar aan de slag met een school/scholen uit een andere gemeente zodat op termijn elke gemeente met een middelbare school een erfgoedspel heeft.” COMEET maakte alvast een goede start met een erfgoedspel in Lievegem én nu ook in Zelzate.

Bezoek de tour in de ErfgoedApp – ‘Laurens looking 4 love’: https://erfgoed.app/tourid/?id=2257

 

Recente nieuwsberichten

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven?