Cultuuroverleg
Meetjesland

UiT-magazine 2025

Cultuurcommunicatie

UiT-magazine 2025

Tips & Tricks / Aan de slag

Terug naar overzicht

Organiseer jij een groot of wat kleiner evenement tussen mei en oktober? Is dit event voor iedereen toegankelijk en wil je meer publiek bereiken?

Schrijf jouw event dan vóór 27 januari in voor het UiT-magazine! Indien we meer dan 18 deelnemers hebben, starten we met de opmaak van de zomereditie.

 

We leggen je het hier gedetailleerd uit!

Onderaan deze pagina vind je de downloadversie van de deelnamenota die je met jouw vereniging kan bekijken.

 

360° UiT-communicatie

Op regionaal niveau is er in het Meetjesland een divers en kwalitatief cultuur- en vrijetijds-aanbod. COMEET wil de Meetjeslanders stimuleren om ook buiten de eigen gemeente te participeren via de UiT-communicatie. Bovendien worden door extra promotie bepaalde kleinschalige, maar uiterst kwalitatieve of unieke initiatieven, naar een bovenlokaal niveau getild.

 

COMEET beheert daarom het merk UiT in het Meetjesland. De basis hiervan is de invoer van activiteiten door organisatoren zelf via de uitdatabank, de grootste vrijetijdsdatabank van Vlaanderen. Van daaruit stroomt de info naar meer dan 1000 externe partners (pers, lokale UiT-agenda’s en infobladen, UiT in Vlaanderen…). De UiT-coördinator bundelt de activiteiten op de website van UiT in het Meetjesland en pusht deze via sociale media (FB en Insta) en de nieuwsbrief (UiTmail).

 

Ook is COMEET regionale verantwoordelijke voor de UiTPAS Meetjesland, de klanten- en voordeelkaart voor vrije tijd. Deze zorgt ervoor dat iedereen punten kan sparen en ruilen in heel Vlaanderen en dat er extra aandacht besteed wordt aan mensen in armoede. De ideale combi van een marketing- en discreet sociaal instrument.

 

Verder hebben we via het project Cultuurinjectie (gesubsidieerd vanuit LEADER) ook 8 jonge UiTX-ambassadeurs die grote én kleine culturele activiteiten in de kijker zetten bij jongeren tussen 16 en 26 jaar. Dit doen ze door een UiTX-label te geven aan activiteiten die in de uitdatabank werden toegevoegd. Deze komen dan in onze Knalender te staan. Maar ook door FOMO te creëren bij de doelgroep aan de hand van content op onze instagrampagina.

 

Daarnaast zetten we aan de hand van wedstrijden activiteiten én organisatoren in de kijker. Gratis tickets kunnen worden weggeven via UiT in het Meetjesland aan de hand van een wedstrijdvraag. Dit kan via de sociale media én de UiTmail worden gepusht. Gaat het over een bovenlokaal event en kan de wedstrijd eventueel zelfs via UiT in Vlaanderen worden aangeboden.

 

Wil jij (nog) meer publiek bereiken via UiT? Geef dan eens gratis tickets weg via een wedstrijdvraag en/of vraag onze jongerenambassadeurs op jouw event! Of word partner van UiTPAS Meetjesland! Neem contact op met Ellen Van Basselaere.

 

Onze online communicatie willen we nu ook verder versterken. ‘Print is not dead’ en naar analogie met andere steden, gemeenten en regio’s dromen we samen met het UiTnetwerk van een UiT-magazine.

 

UiT-magazine

We starten met een zomereditie waarin we de festivals, kermissen, concerten en andere activiteiten en evenementen in de kijker kunnen zetten. We kiezen ervoor geen summiere opsomming te maken in een kalender, maar te werken met leuke interviews én een aantrekkelijke voorpagina. Zo denken we een breed publiek te kunnen aanspreken.

 

Indien voldoende interesse hiervoor bestaat bij de organisatoren (minimum 18 evenementen), zal COMEET zich engageren als eindredacteur voor het nieuwe UiT-Magazine. Bij vorige soortgelijke edities hebben steeds tussen de 25 tot 30 organisatoren deelgenomen.

 

We mikken op een editie met activiteiten van mei / juni tot en met september maar afhankelijk van de ingeschreven evenementen, passen we onze planning aan. Neem toch contact op met ons indien jouw activiteit er ver buiten valt, wij bekijken de mogelijkheden om extra online promo te voeren.

 

Het UiT-Magazine zal waarschijnlijk een A4 formaat krijgen. De oplage wordt mede bepaald door het aantal organisatoren die deelneemt en het budget dat hier op die manier beschikbaar is. Midden / eind februari komt het UiTnetwerk hiervoor opnieuw samen.

 

2.1        Deelnamevoorwaarden?

2.1.1        Soort evenement

Het evenement moet plaatsvinden op grondgebied van volgende gemeenten:

Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Lievegem, Lochristi, Sint-Laureins en Zelzate.

Uw evenement / reeks evenementen heeft een regio-overschrijdend karakter en is publiekstoegankelijk (iedereen is welkom).

 

2.1.2        Deelnameprijs

We vragen €150 per organisatie. Hiervoor krijgen alle deelnemers een gelijk aantal pagina’s en tekens in het magazine dat besteed wordt aan jullie event.

Daarnaast genieten jullie van extra online promotie via de andere online kanalen.

UiTPAS-partners kunnen daarbij nog extra gebruik maken van gerichte mailing naar de pashouders. Een omruilvoordeel aanbieden (vb. korting op een ticket of gehandtekende affiche) zorgt vaak al dat de ticketverkoop stijgt. Voor inspiratie kan je terecht op www.uitpas.be.

 

2.2        Planning

27/01/2025: deadline inschrijving via mail

15/02/2025: deadline invoeren activiteit via www.uitdatabank.be

01/03/2025: deadline aanleveren tekst en fotomateriaal + betaling deelnameprijs (€150)

01/04/2025: (voorlopig) deadline feedback proefdruk

15/04/2025: (voorlopig) proefdruk naar drukker

01/05/2025: (voorlopig) distributie

 

2.3        Wat doe jij als evenementenorganisator?

Schrijf je in voor 27 januari door een mail te sturen naar ellen.van.basselaere@comeet.be.

 

Voor 15 februari voer je het event in via www.uitdatabank.be met duidelijk locatie, data, uren, foto affiche of sfeerfoto / video (meerdere kan ook), korte omschrijving van jouw event en voeg bij label / tag ‘uitmagazine’ toe. Zo vindt zowel COMEET als het publiek alle events die in het UiT-Magazine zullen staan gemakkelijk terug en kunnen wij extra inzetten op extra online promo.

 

Voor 1 maart leveren jullie tekst en foto(’s) in hoge resolutie aan. Heb je ideeën over hoe je wilt belicht worden als evenement in het magazine? Laat het ons weten. Beschrijf daarbij zo gedetailleerd mogelijk wat jouw idee precies is en wie jullie zijn, wat jullie doen?

 

Heb jij een potentiële coverfoto? Wie met een flitsende evenementenfoto de cover van het magazine wil halen, kan ook al bij inschrijving een voorstel doorsturen.

Auteurs- en portretrecht: wij moeten zeker weten dat personen die op foto’s herkenbaar zijn, ook akkoord zijn met de publicatie van de foto. Geef ook door wie de fotograaf was in functie van copyright.

Wat is belangrijk om ons door te sturen?

  • De correcte titel van uw evenement
  • De correcte datum en locatie (+adres) van uw evenement
  • De contactgegevens voor in de brochure (organisator, adres, telefoon, mail, website)
  • De contactpersoon + mail + telefoon voor de communicatie met ons
  • De facturatiegegevens

 

Tot slot: Wij versterken graag jullie kanalen door jullie te taggen in onze sociale media, doen jullie dat ook voor ons? Zo zetten jullie ook elkaars activiteiten in de verf. Tag ‘UiT in het Meetjesland’, zet ons logo op jouw website en op andere kanalen. Als je UiTPAS-aanbieder bent: pak daarmee UiT!

 

2.4        Wat doet COMEET?

Het magazine maken en vormgeven in overleg met de deelnemers. Het kan zijn dat evenementen die niet deelnemen vermeld worden (bijvoorbeeld in een evenementenlijst, of via korte berichtjes), maar voor de deelnemers zelf zorgen we dat een gelijk aantal pagina’s en tekens besteed wordt om jullie deelname extra in de verf te zetten. COMEET is hoofdredacteur en eindredacteur, maar in een laatste correctieronde worden alle deelnemers verzocht alles goed door te nemen en ten laatste feedback te geven tegen (voorlopig vastgelegde datum) 1 april.

 

Een persmoment organiseren voor de lancering van het UiT-magazine. Alle deelnemers krijgen hiervoor een uitnodiging. Indien er leuke suggesties zijn van locaties of aanpak, mag dit zeker worden doorgegeven. Uiteraard voeden wij de pers en de gemeentelijke diensten.

 

COMEET zal ook de distributie aansturen. We bedelen aan onder andere de gemeentelijke diensten en op belangrijke verdeelpunten. Jullie zijn hiervoor welkom om ons daarin te ondersteunen.

 

In de online UiT-communicatie zijn jullie bevoorrechte partners. Daar wordt extra ingezet op jullie communicatie. Voor de UiTPAS-partners onder jullie geldt dat we nog extra kunnen inzetten op jullie activiteiten in het algemeen. Een leuk omruilvoordeel aanbieden maakt daarbij het pakket compleet.

 

Midden / eind februari komen we opnieuw samen met het UiTnetwerk en zal het UiT-Magazine ook als agendapunt behandeld worden. Datum en locatie wordt nog meegedeeld.

 

Voor alle info en opmerkingen: Ellen Van Basselaere, ellen.van.basselaere@comeet.be