Cultuuroverleg
Meetjesland

Ruimtekapers – Editie 3 – 7 maart 2023

Ruimtekapers – Editie 3 – 7 maart 2023

COMEETproject

Verslag kennisevent

Terug naar overzicht

Binnen het LEADER-project Ruimte voor Verbinding wordt onder andere ingezet op regionale netwerkvorming tussen organisaties, private personen en verenigingen die actief bezig zijn met tijdelijk en alternatief gebruik van onderbenutte en leegstaande panden, de zogenaamde Ruimtekapers. Centraal in de ervaringsuitwisseling die we hiermee willen faciliteren, staat de socio-culturele en gemeenschapsversterkende component.

 

De derde editie Ruimtekapers vond plaats op 7 maart 2023. We ontmoetten elkaar in Atelier P, op de site van Sint-Jan in Eeklo. Een toffe plek die inmiddels ook te boeken is op Samenwerk (klik hier door naar de ruimte). We konden zeventien enthousiaste Ruimtekapers verwelkomen.

Volgende topics werden besproken:

Locatie: Atelier P

Ruth Crabbe van Groep INTRO beet de spits af en gaf een woordje uitleg over haar organisatie. Binnen Groep INTRO wordt gestreefd naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen kan participeren en persoonlijke groei kan ervaren. De locatie Atelier P sluit hier mooi bij aan: er wordt ruimte gegeven om creatieve projecten uit te werken. Het is een plek van ontmoeting en samenwerking.

 

Sinds enkele maanden is de ruimte ook te boeken op het regionale ruimtedeelplatform Samenwerk en kan je dus los van de organisatie gebruik maken van de ruimte.

Monterey, Theresia en Arsenaalsite (Gent)

Emile De Schryver (Cultuurplatform Gent) verzorgde de Gentse praktijkcase(s) van de avond. Hij wist ons heel wat interessants over Monterey, Theresia en de Arsenaalsite te vertellen.

 

Met Monterey werd een oude kiosk in het Citadelpark in gebruik genomen, vanuit de nood aan een cultuurplek in de buurt. Ze konden hierbij een gevarieerd publiek verwelkomen, en maakten gebruik van een erg actieve sociale media-campagne. Daarnaast werden ook flyers ingezet om de plek te promoten. Ze maakten gebruik van een mobiel en modulair horecaluik (bestaande uit drie containers), wat nu ook ingezet kan worden op andere locaties.

 

De locatie van het oude Theresianenklooster daarentegen wordt op termijn ontwikkeld tot cohousing, maar voorlopig in de zomermaanden ingevuld door Theresia. De inkomstenbronnen hiervan variëren: subsidies, sponsoring, horeca, … Ook wordt gebruik gemaakt van recuperatiemateriaal van andere tijdelijke invullingen. Door de slechte bouwfysische toestand zijn het merendeel van de ruimtes niet toegankelijk (richtlijnen brandweer), maar ook op de buitenruimte wordt ingezet. Ze werken samen met bv. OKANklassen die met ruimtelijke noden zitten: deze samenwerking gebeurt zeer los, met veel autonomie – valideren van mede-eigenaarschap. Dit uiteraard ook om praktische redenen.

 

Ten slotte ging Emile ook nog even in op de ontwikkelingen op de Arsenaalsite. Hieruit onthouden we vooral dat ruimte schaars wordt! Ruimte delen wordt de toekomst. Een wisselwerking met functies van de stad (wonen en werken), in combinatie met cultuur in de groene rand is cruciaal.

Angär (Kaprijke)

Als afsluiter gaf Micheline De Kreijger een woordje uitleg over Angär. Angär werd opgericht in 2017, en focust zich op streekproducenten en lokale makers, zogenaamde LEFgozers: Lokaal Ecologisch Fair. Het vormt een platform voor lokale starters die op die manier een leerplek vinden.

 

Vanuit de ervaring met pop-upshop Avantgarde, in een leegstaand pand in Evergem, kon ze ook enkele tips and tricks geven over het organiseren van tijdelijke shops. Je kan hierbij zeker gebruik maken van een mobiele inrichting, en ook recuperatiemateriaal is een budgetvriendelijke maar efficiënte oplossing.

 

De wekelijkse Boerenmarkt heeft nu de functie van platform; het fungeert als ontmoetingsplaats en krijgt structurele ondersteuning van de gemeente.

 

Als toekomstplannen heeft Micheline het over de brouwerij in Angär, een mogelijke uitbating van het Oud Stadhuis, en het volkscafé Den Gouden Leeuw… Ook Cirque Constance (op 14, 15 en 16 september 2023) kunnen we niet vergeten. Kortom: nog heel wat in petto!

Zo konden we alweer spreken van een leerrijke bijeenkomst waarbij heel wat kennis gedeeld werd. Bedankt aan alle aanwezigen en sprekers!

 

Tip! Wil jij ook meehelpen aan het bekendmaken van het ruimtedeelplatform Samenwerk? Flyers zijn gratis te reserveren via deze link

 

Klik hier door naar Ruimtekapers – Editie 1.

Klik hier door naar Ruimtekapers – Editie 2.

 

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven?