Cultuuroverleg
Meetjesland

Studie- en netwerkdag Cultuurinjectie

Cultuurcommunicatie Kinderen en jongeren UiTPAS Meetjesland

Studie- en netwerkdag Cultuurinjectie

Verslag kennisevent

Terug naar overzicht

Op donderdag 4 mei 2023 ging in AZ Alma de studie- en netwerkdag voor het project Cultuurinjectie door. We verenigden de cultuur-, jeugd- en welzijnssector en schotelden hen een gevarieerd programma voor.

 

Wat willen we met cultuurinjectie bereiken? Welke impact heeft cultuur op het welzijn van jongeren? Welke interessante acties en good practices kunnen we ook in het Meetjesland implementeren? Hoe kunnen we elkaar ondersteunen?

 

 

Starten deden we met topdokter én fervent kunstliefhebber prof. dr. Tessa Kerre, die gevraagd werd om het concept ‘kunst op voorschrift’ – of meer specifiek ‘kunst aan bed’ – uit de doeken te doen. Gewapend met de missie om kunst en cultuur te integreren in de zorg voor de patiënt trekt Tessa ten strijde. We maakten kennis met het Prinses Delphine van Saksen-Coburg Fonds en hoe dit initiatieven financiert ten voordele van de integratie van kunst in de gezondheidszorg. Zoals de prinses het zelf verwoordt: “Eender welke vorm van kunst kan je versterken als patiënt en je afleiden van de stresserende ervaring die je doormaakt in het ziekenhuis.”

Hierop aanvullend gingen Mathilde Maes (Jeugdhuis De Route Eeklo), Hidde Haelman (Cultuurdienst Eeklo) en Barbara Boone (huisarts in Ursel) in gesprek. Samen concluderen ze dat kunst zowel een positieve impact op de zorgverlener, de welzijnswerker, als de jongere kan hebben. Ook heerst fel het geloof in de verbindende rol van kunst in de zorg.

 

“Nothing about us without us”

Na een kleine shift in het programma nam Jihad Van Puymbroeck (Strategies & Leaders) de plenaire sessie in de voormiddag over, en kon ze ons heel wat bijbrengen over jongerencommunicatie anno 2023.

Naast hetgeen jij als organisatie of persoon wil communiceren, zijn er ook bepaalde zaken die het platform of kanaal waarvan je gebruik maakt wil communiceren. Elk kanaal heeft op die manier zijn eigen sterktes en vereisten. Key takeaway is dat je best de kanalen gebruikt waar jouw publiek zit EN waar jij je best bij voelt. Vertrek ook vanuit de omgeving van jongeren en op welke manier zij digitale media gebruiken. Probeer je in te leven in hun leefwereld: je past je aan aan het platform waar de jongeren meest gebruik van maken. Om jongeren te bereiken definieer je best ook enkele persona’s, enkele niche doelgroepen. Dit lijkt op het eerste zicht wat stereotyperend maar is eigenlijk heel nuttig om beter grip te krijgen op het geheel aan doelgroepen.

Wanneer je met influencers samenwerkt, is vooral transparantie hierover een belangrijke kwestie. Vergeet ook zeker ook de micro-influencers niet: deze hebben een kleiner bereik maar kunnen zeer geloofwaardig ervaren worden door de omgeving.

Na een deugddoende lunchpauze belandden we bij het middagprogramma.

Op de planning stonden drie keuzesessies:

  1. Sessie Broei – door Marie Vanderghote
  2. Sessie online hulpapps – door Gorik Zelderloo
  3. Sessie D-Code – door Pol Coussement

 

 

Elk van deze sessies inspireerde op zijn eigen manier.

Marie Vanderghote lichtte Broei in Gent toe. Broei is een open huis: hier krijgen een aantal geselecteerde organisaties die werken met jongeren tussen de 16 en 30 jaar van mei t.e.m. november de tijd, ruimte, ondersteuning en middelen om te doen, denken, experimenteren en maken. Kruisbestuiving is key bij Broei. Hun gasten leren van elkaar, inspireren, ondernemen, stimuleren elkaar en bouwen samen aan een nieuw collectief verhaal.

Ook nam Gorik Zelderloo het woord om enkele online hulpapps toe te lichten, waaronder NOKNOK, een website voor jongeren tussen 12 en 16 jaar, en de geluksdriehoek. Afronden deed hij met een brainstorm rond een cultuur- en veerkrachtactie in de 10-daagse van de geestelijke gezondheidszorg.

Pol Coussement van Passerelle vzw legde het praktijkvoorbeeld D-Code uit: in een veilige omgeving gaan jongeren en hun coaches samen creatief aan de slag waarbij steeds wordt vertrokken vanuit hun persoonlijke sterktes. Elkaars tekorten worden aangevuld en ze werken als groep, met hedendaagse dans en beweging als motor, toe naar persoonlijke ontwikkeling. 

Als afsluiter stond Pedro De Bruyckere op het programma. Pedro is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent en de Universiteit Leiden.

Werken aan weerbaarheid staat niet gelijk aan nooit meer triestig zijn, maar is wel zelfbewust zijn, zelfcontrole, sociaal bewustzijn en social management hebben. Een boodschap voor iedereen die met jongeren werkt: stel realistische doelen! Daarvoor hebben ze ons nodig.

Met zijn vlotte babbel wist hij de volledige zaal mee te krijgen in zijn pleidooi.

Erna mocht iedereen nog een goodiebag in ontvangst nemen, inclusief voucher voor een gratis UiTPAS. Twee gelukkigen uit het publiek wonnen ook een cultuurbon van CC De Herbakker en CC De Stroming, proficiat!

We willen alle aanwezigen hartelijk bedanken voor hun komst en hopen jullie in de toekomst nog regelmatig terug te zien.

 

 

Wil je het project verder op de voet volgen? Hou deze overzichtspagina in de gaten!

Zelf ook inspiratie voor een toffe experimenteeractie binnen het project Cultuurinjectie? Aansluiten bij de kerngroep Cultuurinjectie?
Aarzel niet, stuur je mailtje naar ellen.van.basselaere@comeet.be of nele.de.brabander@comeet.be

 

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven?