Cultuuroverleg
Meetjesland

De basis van vrijetijdscommunicatie

Cultuurcommunicatie

De basis van vrijetijdscommunicatie

Tips & Tricks / Aan de slag

Verslag kennisevent

Terug naar overzicht

“Communicatie gaat niet over wat je wil vertellen maar wie je wenst te bereiken!”

Wie is je publiek?

Er zijn drempels die jouw publiek moet overwinnen

Eerst en vooral moet je publiek een aantal drempels overwinnen. Zorg ervoor dat deze zo laag mogelijk zijn!

  • Prijs: is alles betaalbaar voor mijn publiek? Maar denk hierbij ook aan de ‘psychologische kostprijs’.
  • Toegankelijkheid: is alles rond je evenement duidelijk? Kunnen mensen die mobiel beperkter zijn langskomen? Is de plaats waar het doorgaat toegankelijk?
  • Sociaal:(vaak onderschat) Voor groot deel van het publiek is dit effectief een drempel. Bijvoorbeeld: ik ben er nog nooit geweest, ik hoor er niet thuis, wat moet je doen als er pauze is? Soms kan het helpen dat ervaren mensen anderen er naartoe leiden.
  • Informatie: komt de info vlot tot de mensen? Misschien is de info er wel maar enkel via een specifiek kanaal.
  • Tijd: iedereen heeft het druk, hoe gaan ze toch participeren?
  • Motivatie: waarom juist naar jou komen en niet naar een andere organisatie/activiteit waar ze ongeveer hetzelfde aanbieden?

Allemaal mooi opgelijst in de 9 B’ van toegankelijkheid:

Soorten publiek en hun drempels

Je kan je publiek opsplitsen aan de hand van de te overwinnen drempels:

  • Kernpubliek: jouw vast publiek waar je niet veel voor moet doen.
  • Niet-participerend publiek: met de prijs, toegankelijkheid, motivatie en sociale drempel niet het meest ideale publiek om op in te zetten.
  • Kansrijk publiek: met (enkel) info en motivatie als drempel kan je wel inzetten op deze doelgroep door hen dat extra duwtje te geven, mits ze de juiste info terugvinden.

“Ik weet niet wat er te doen is!”

Dat is verleden tijd met de grootste vrijetijdsagenda van Vlaanderen via www.uitinhetvlaanderen.be en de regionale agenda www.uitinhetmeetjesland.be.

Tips om nieuw publiek te bereiken!

Wie iedereen wil bereiken, bereikt niemand!

Je hebt als organisator een communicatiestrategie nodig want elk publiek (bestaand, occasioneel en nieuw publiek) heeft zijn specifieke communicatire nodig.

Daarbij moet je 2 uitersten gebruiken:

CRM (pull): je bestaande database/publiek die je via eigen kanalen bereikt (nieuwsbrief, sociale media…)

COMMUNICATIECAMPAGNE (push): om vooral nieuw publiek aan te trekken (infoblad gemeente die een UiT-agenda heeft!)

 

Om publiek naar jouw product te leiden, moet je je de vraag stellen: “Hoe kunnen we relevant zijn voor ons publiek?”

Inzetten op motivatie!

Waarom zou iemand bij jouw participeren? What’s in it for them?

Motiveer jouw publiek om naar jouw activiteit te komen door hen in deze volgorde info te geven op deze vragen:

  1. Waarom?
  2. Wat?
  3. Hoe?

Niet iedereen weet wat jij weet

Vermeld je alle info?

Checklist:

  1. Waarom moet iemand deelnemen?
  2. Wat?
  3. Waar? (Adres?)
  4. Prijs? (Voorverkoop? Aan de kassa? Korting? Vermeld het ook als het gratis is!)
  5. Leeftijdsgrens?

Niemand begrijpt alles

Houd er rekening mee dat niet iedereen alles zo goed begrijpt!

WEL: Gebruik korte zinnen en een actieve zinsbouw. Zet het onderwerp vooraan, zo spreek je je lezer aan. Zoek synoniemen die je tekst extra klank geven.

NIET: Gebruik geen vaktaal en vermijd afkortingen en uitdrukkingen (anderstaligen nemen dat te letterlijk op).

Tips:

Waar zit je publiek?

We spreken hier over de zone 30! 30 km is de grens tot waar publiek gaat om deel te nemen, tenzij de activiteit uniek of specifiek is.

Daarom dat de UiT-agenda doorstroomt naar vele lokale websites!

Met 1 invoer bereik je dus veel nieuw publiek via www.uitdatabank.be.

“Gebruik de uitdatabank om nieuw publiek te bereiken!”

Door jouw activiteit in te voeren via www.uitdatabank.be stroomt deze door naar meer dan 1.000 agenda’s, waaronder UiTinvlaanderen, websites van steden en gemeenten, thema-agenda’s, gedrukte bladen en mobiele apps. 

Voer jouw activiteit toe aan de uitdatabank!

Wat mag er in de uitdatabank?

  • Vrijetijdsactiviteiten
  • Cultuurvoorstellingen
  • Podcast (knopje: online aanbod)
  • Jaarmarkt
  • Kermis
  • Theater
  • Festival
  • Tentoonstellingen en expo’s (al dan niet cultureel)
  • Sportevenementen en wandelevenementen

Permanent of tijdelijk aanbod… dat maakt hier niet uit.

Wat mag er niet in de uitdatabank?

  • Commercieel aanbod*
  • Verhuur
  • Ledenaanbod**
  • Religieus aanbod (tenzij specifiek aanbod vb. middernachtmis met traditionele kerstliederen)
  • Politieke activiteit waarbij standpunt (tenzij debat met verschillende partijen over thema’s)
  • Werving van monitoren

*Horeca- of handelszaken mogen concerten, voorstellingen… invoeren, maar niet hun eigen zaak.

**Iedereen moet welkom zijn. Het is wel mogelijk om voor leden en niet-leden een verschillende prijs aan te geven.

 

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte blijven?