Cultuurcommunicatie UiTPAS Meetjesland
Tips & Tricks / Aan de slag
Verslag kennisevent
“Communicatie gaat niet over wat je wil vertellen maar wie je wenst te bereiken!”
Eerst en vooral moet je publiek een aantal drempels overwinnen. Zorg ervoor dat deze zo laag mogelijk zijn!
Allemaal mooi opgelijst in de 9 B’ van toegankelijkheid:
Je kan je publiek opsplitsen aan de hand van de te overwinnen drempels:
“Ik weet niet wat er te doen is!”
Dat is verleden tijd met de grootste vrijetijdsagenda van Vlaanderen via www.uitinhetvlaanderen.be en de regionale agenda www.uitinhetmeetjesland.be.
Je hebt als organisator een communicatiestrategie nodig want elk publiek (bestaand, occasioneel en nieuw publiek) heeft zijn specifieke communicatire nodig.
Daarbij moet je 2 uitersten gebruiken:
Om publiek naar jouw product te leiden, moet je je de vraag stellen: “Hoe kunnen we relevant zijn voor ons publiek?”
Waarom zou iemand bij jouw participeren? What’s in it for them?
Motiveer jouw publiek om naar jouw activiteit te komen door hen in deze volgorde info te geven op deze vragen:
Vermeld je alle info?
Checklist:
Houd er rekening mee dat niet iedereen alles zo goed begrijpt!
WEL: Gebruik korte zinnen en een actieve zinsbouw. Zet het onderwerp vooraan, zo spreek je je lezer aan. Zoek synoniemen die je tekst extra klank geven.
NIET: Gebruik geen vaktaal en vermijd afkortingen en uitdrukkingen (anderstaligen nemen dat te letterlijk op).
Tips:
We spreken hier over de zone 30! 30 km is de grens tot waar publiek gaat om deel te nemen, tenzij de activiteit uniek of specifiek is.
Daarom dat de UiT-agenda doorstroomt naar vele lokale websites!
Met 1 invoer bereik je dus veel nieuw publiek via www.uitdatabank.be.
“Gebruik de uitdatabank om nieuw publiek te bereiken!”
Door jouw activiteit in te voeren via www.uitdatabank.be stroomt deze door naar meer dan 1.000 agenda’s, waaronder UiTinvlaanderen, websites van steden en gemeenten, thema-agenda’s, gedrukte bladen en mobiele apps.
Permanent of tijdelijk aanbod… dat maakt hier niet uit.
*Horeca- of handelszaken mogen concerten, voorstellingen… invoeren, maar niet hun eigen zaak.
**Iedereen moet welkom zijn. Het is wel mogelijk om voor leden en niet-leden een verschillende prijs aan te geven.
Wil je graag op de hoogte blijven?