Cultuuroverleg
Meetjesland

Meetjeslandse bibliotheken verlagen drempels

Meetjeslandse bibliotheken verlagen drempels: geen boetes, grotere collectie en focus op ontmoeten

04 jul 2025

Bibliothecarissen

Regiobib Meetjesland, de samenwerking van 25 Meetjeslandse bibliotheken, is al een jaar drempelvrij. Wat betekent dat? Welke voordelen heb jij als bezoeker? COMEET coördineert de Regiobib samenwerking en sprak met Evergemnaar Emilie Vanpeteghem (40 jaar), bibliotheekmedewerker in Evergem.

Deel dit verhaal

facebook twitter

Wat is de drempelvrije Regiobib Meetjesland?

De bibliotheek is eigenlijk een ontmoetingsplek en dat is waar we de komende jaren nog meer naartoe willen, begint Emilie. We streven ernaar dat de bibliotheek een uitnodigende plek is die een positieve ervaring biedt voor iedereen, jong en oud. Om dat te bereiken, willen we de drempels om de bib te bezoeken zo laag mogelijk houden, dat is onze topprioriteit. De lener staat centraal en onze boeken en activiteiten zijn middelen om die toegankelijkheid te vergroten. Dat betekent bijvoorbeeld geen boetes meer, maar ook de reservatiekosten vallen weg. Alles is gratis voor de lener, dat kan alleen maar ten goede komen.

 

“We willen mensen stimuleren om de bib te bezoeken en gebruik te maken van ons aanbod door de financiële drempel weg te nemen.”

Emilie Vanpeteghem (40 jaar), bibliotheekmedewerker Evergem

 

Voor scholen zie ik ook duidelijke voordelen. Klassen komen vaak langs en voor hen geldt al een langere uitleentermijn van zes weken. Toch kan het stress met zich meebrengen om alle boeken op tijd terug te krijgen van de kinderen. Die zorgen kunnen een drempel vormen om de bib te bezoeken met de klas. We verwelkomen al heel wat scholen, maar we hopen met deze aanpassingen ook de laatste twijfelende leerkrachten te overtuigen om langs te komen.

 

Wat zijn de grootste voordelen voor de bezoekers?

Er zijn nu negen gemeenten met in totaal 25 bibliotheken die samenwerken, wat betekent dat er één gezamenlijke collectie is met meer dan 300.000 boeken en andere materialen. Dat vind ik een grote meerwaarde voor de leners. Je kunt boeken voortaan vier weken lang lenen, en er zijn geen kosten aan verbonden. Sommige mensen kopen liever een boek, maar in de bib heb je het voordeel dat je het gewoon terug kan brengen als het jou niet aanspreekt.

 

Welke veranderingen merk je zelf op als medewerker sinds de drempelvrije Regiobib?

Een van de grootste veranderingen die ik zelf merk, is onze tijdsinvestering. Waar we vroeger vaak bezig waren met administratie van boetes, kunnen we nu die tijd gebruiken om meer activiteiten te organiseren en ons te richten op belangrijkere zaken zoals werken rond cultuur, het delen van informatie en het stimuleren van leesplezier voor jong en oud. Dat maakt ons werk niet alleen efficiënter, maar ook nog leuker en impactvoller!

 

“We hebben al heel wat georganiseerd dit jaar waardoor we merken dat er veel volk binnenkomt in onze bib en dat is net wat we willen.”

Emilie Vanpeteghem (40 jaar), bibliotheekmedewerker Evergem

 

Wat ook opvalt, zijn de positieve reacties, zegt Emilie met een brede glimlach. In het begin waren er wat onzekerheden en vragen, bijvoorbeeld of het afschaffen van boetes zou leiden tot boeken die niet meer worden teruggebracht. Maar ik merk vooral dat leners blij zijn dat die kosten zijn verdwenen, de druk is daardoor wat verminderd. Als iemand ons bijvoorbeeld in paniek belt omdat ze op reis zijn en het boek niet op tijd kunnen inleveren, kunnen we hen geruststellen: verlengen of een paar dagen later terugbrengen is niet zo erg. Natuurlijk rekenen we wel op de verantwoordelijkheid van onze leners, vooral als er anderen op een boek wachten. Ook de uitleencijfers zijn gestegen, en dat hoor je altijd graag als bibliotheek!

 

Emilie Vanpeteghem, medewerker Bibliotheek Evergem

 

Geen boete, wel herinneringen.

Door het wegnemen van de boetes geven we meer verantwoordelijkheid aan de lener. We zijn er voor iedereen en hopen dat onze leners elkaar ook in gedachten houden. Je kan genieten van een verhaal, een boek, een beleving… maar we vertrouwen erop dat leners de materialen dan ook op tijd terugbrengen zodat iedereen de kans krijgt om ervan te genieten.

Wat als een lener een boek niet terugbrengt?

Leners ontvangen altijd herinneringen. Een eerste herinnering krijg je automatisch enkele dagen voor de uitleentermijn van vier weken afloopt. Dat bericht is bedoeld om je eraan te herinneren dat je het boek binnenkort moet inleveren. Wanneer je het boek niet op tijd terugbrengt, sturen we je nog minstens twee herinneringen per e-mail, waarin we vriendelijk vragen het boek alsnog terug te brengen. Neem je dan nog niet jouw verantwoordelijkheid? Dan ontvang je een brief. Uiteindelijk, als alle herinneringen zijn genegeerd, stuurt de gemeente een factuur om het boek volledig te vergoeden. Als je betaalt, wordt het boek jouw eigendom, maar dit is echt de allerlaatste stap in het proces. We vertrouwen erop dat onze bezoekers hun verantwoordelijkheid nemen, en met deze reeks (automatische) herinneringen bieden we voldoende mogelijkheden om het boek op tijd terug te brengen.

 

“De bibgebruiker krijgt meer verantwoordelijkheid, maar ook meer vertrouwen van ons. Wij hopen dat wij ook het vertrouwen van hen krijgen.”

Emilie Vanpeteghem (40 jaar), bibliotheekmedewerker Evergem

 

Regiobib Meetjesland?

Dat zijn alle bibliotheken in Aalter, Assenede, Eeklo, Evergem, Kaprijke, Lievegem, Lochristi, Sint-Laureins en Zelzate. COMEET coördineert deze samenwerking.

Lees meer over drempelvrije Regiobib Meetjesland.

Gerelateerde verhalen

Krulbol leeft! Patrick Huyghe, de Driesmolen en krulbolsport in het Meetjesland

Patrick Huyghe, voorzitter Belgische Krulbolbond

Cultuur- en erfgoedpubliek

Het mysterie Elmare

Cultuur- en erfgoedpubliek

800 jaar geleden: in Oosteeklo bouwen cisterciënzerinnen een abdij

Cultuur- en erfgoedpubliek